May 4, 2016 admin

Google’s Accelerated Mobile Pages (AMP) – är deras försök att hjälpa förlagsbranschen att anpassa sig till en värld av responsiv webbdesign s k “mobile first” – kan vara en av de viktigaste utmaningarna för mediebranschen under 2016, men mer än tre fjärdedelar (76 procent) av SEO-specialisterna (sökmotoroptimeringspecialisterna) har ännu inte agerat på det.

accelerated-mobile-pages

De siffrorna publicerades i en artikel i The Drum, och utgick ifrån resultaten av en nyligen genomförd undersökning med 300 ledande SEO-proffs över hela USA och Europa. Detta trots att hälften (49 procent) av alla svarande erkänner att genomförandet skulle ha en betydande inverkan på deras sid-ranking.

Medan hälften av de tillfrågade sökmotoroptimerarna förväntar sig att AMP ska ha en betydande inverkan, har endast 23 procent börjat genomföra den på sina mobila webbplatser; 29 procent planerar att genomföra AMP under de kommande sex månaderna, och 42 procent säger att de planerar att undersöka det vidare (se diagram nedan), enligt rapporten från SEO Power.

De som deltog i undersökningen bestod av en blandning av interna SEO-specialister, sökmotoroptimerare anställda på byråer samt externa konsulter i Nordamerika och Europa. Forskningsledaren och ansvarig för rapporten, Nathan Safran, noterade att även om ett stort antal personer i SEO-branschen är medvetna om AMP, är det endast en liten andel som håller på att genomföra protokollet.